سخنان مرحوم اسماعیل دولابی در مورد استغفار

خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است،یکی وجود پیامبر خود (ص) که رحمه للعالمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد.دیگری استغفار است.مادامی که امّت توبه و استغفار دارد،بلای عمومی که بر امت های گذشته نازل می شد ، در این امت نازل نمی شود.

امیرالمؤمنین (ع) فرمود : عجبت لمن یقنط و معه الاستغفار : در شگفتم از کسی که یأس پیشه می کند،در حالی که استغفار همراه اوست.

هر وقت غصه دار شدید،برای خودتان و برای همۀ مؤمنین و مؤمنات،از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدآً خواهند آمد،استغفار کنید.غصه دار که می شوید،گویا بدنتان چین می خورد و استغفار که می کنید،این چین ها باز می شود.

توبه و استغفار راه را صاف می کند،نباید آن را ترک کرد.پیامبر اکرم (ص) روزی هفتاد بار استغفار می کردند.

هر روز عصر هفتاد بار استغفار را ترک مکن.عموماً عصر و دم غروب شیعیان را غم می گیرد و با استغفار برطرف می شود . با این استغفار دل پاک می شود و شیطان به دل پاک راه ندارد.

مؤمن بسیار توبه کند و خدا به همین خاطر او را دوست دارد. ( ان الله یحب التّوابین ) هر چه اتاق تمیزتر شود،آشغال های ریزتر به چشم می آیند.دل مؤمن با استغفار پاک می شود،آنگاه گناه های ظریف تر دیده می شود و لذا مجدداً استغفار می کند .

توابین کسانی هستند که دائم خانۀ دل را تمیز می کنند ، لذا اگر یک آشغال ریز هم در آن باشد ، پیداست و نمود می کند و از همان هم توبه می کنند،چون هر چه پاک تر می شوند،گناهان جدیدتری بر آنها مکشوف می شود. و الا اگر خانۀ دل کثیف باشد،چیزهای بد هم نمودی ندارند.لذا اگر بعضی رفقا خیلی حساسند و زود از چیزی محزون می شوند ، به جهت تمیزی و پاکی روح آنهاست .در اعمال مسجد کوفه است که : اللهم انت انت و انا انا ، انت العواد بالمغفره و انا العواد بالذنوب : خدایا تو تویی و من منم ، تو بسیار بازگشت کننده به بخشیدن هستی و من بسیار بازگشت کننده به گناهانم.مؤمن ، پر گناه و پر توبه است .

من کل معصیهٍ و طاعهٍ استغفرالله : از هر گناه و طاعتی که انجام داده ام،از خدا طلب مغفرت می کنم .پس عبد از همۀ کارهای خودش ،چه خوب و چه بد،استغفار کرد و جنبۀ انتساب فعل به خودش منتفی شد و تنها کارهای خدا باقی ماند.آن وقت دید که کلُّ مِن عِندِ الله : همۀ کارها از جانب خداست.

عبد مولا را که می بیند،شکر می کند و خودش را که می بیند ، استغفار می کند .

افراد معصیت کار که توبه می کنند،مهمان تازه وارد خدایند و خدا آنها را دوست دارد.

غفاریت خدا یعنی این که هیچ گناهی برای خلقش قائل نیست و به گناه خلقش توجهی ندارد . کسی که بعضی را ببخشد و بعضی را نبخشد ، غفار نیست . پس تنها باور خودت شرط است.البته وقتی این را باور کردی ، به خودت می گویی در دیزی باز است،ولی حیای گربه کجا رفته است؟ آن وقت ادب می کنی و و از گناه پرهیز می کنی.

غفاریت و غفوریت خدا گناهی برای خلق باقی نگذاشت.استغفارهای ما برای این است که خودمان باور کنیم بخشیده شده ایم.

اینکه فرموده اند روزی هفتاد بار استغفار کن ، تکرار برای باور است .یعنی آن قدر تکرار کن تا باور کنی خدا تو را بخشیده است.

خداوند می گوید اصلاً من گناه تو را ننوشتم که آن را ببخشم ؛ ملائکه نوشته بودند که آن را هم با استغفار پاک کردی .

استغفار عامّۀ مردم برا ی گناه دوست است.گناه دوست گناه خود آدم است.استغفار خصّیصین استغفار از غیر خداست.غیر خدا را دیدن و از غیر خدا گفتن،پوشاندن خداست و ظلم است و باید از آن استغفار کرد تا غیر او را ندید و جز از او نگفت.

معنای استغفرالله ربی و اتوبُ إِلیه این است که خودت به خودت می گویی خلق را بیامرز و ببخش.بالاترها برای زیردستان باید استغفار کنند و الّا کار خودشان گیر پیدا می کند.استغفار پیامبر (ص) برای امت و استغفار ملائکه برای مؤمنین مصداق همین حقیقت است.اگر می خواهی بخشیده شوی،خلق را ببخش.

بیشتر حزن و اندوه دوستان خدا مال گناهان خلق است و برای رفع آن باید برای آنها استغفار کنند . وَ استغفر لِذَنبِکَ و للمؤمنینَ و المؤمنات : و برای گناه خودت و مردان و زنان مؤمن طلب بخشش کن .

 

منبع : مصباح الهدی ، ص ۲۶۶-۲۶۴

تهیه و تنظیم : یار آشنا

http://baorafa.blogfa.com/