توحید عرفا

http://ups.night-skin.com/

آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی :

در اينجا دو نظريه وجود دارد كه مناسب است در باره‏ ى آن توضيحى بدهم: بعضى معتقدند كمال سير انسان، معرفت به نفس ولىّ است و انتهاى سير را معرفت به نفس شريف علوى دانسته، بالاتر از آن را براى بشر محال مى ‏دانند.

ولى عرفاى حقه مى‏ گويند اين، معرفت به ولىّ است نه معرفت به خداوند. و معتقدند كه انسان نه تنها به كسى كه به خداوند معرفت دارد، بلكه به خود خداى متعال نيز مى‏ تواند معرفت پيدا كند.
ادامه نوشته

طریقت و شریعت

http://ups.night-skin.com/

آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی:

در اينجا مناسب است اين نكته را عرض كنم: كسانى كه خود را اهل طريقت شمرده و خانه‏ ى اهل بيت علیهم السلام را عملاً رها كرده، احيانا به دستورات و اعمالى خارج از شرع مقدس عمل مى ‏كنند و اهل شريعت را افرادى مى ‏دانند كه از حقايق بى‏ خبرند، آنها كاملاً در اشتباه هستند و در نهايت به گمراهى كشيده خواهند شد.

البته چون هر زحمتى بى‏ مزد نيست و هر عملى اثرى دارد چه بسا دستور العمل‏ هاى خارج از شرع مقدس، آثارى هم داشته باشد و در انسان حرارتى نيز ايجاد كند، لكن هر گرمى و اثرى نشانه‏ ى قرب به خداى متعال نيست.

ادامه نوشته

استغفار

http://ups.night-skin.com/

آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی در این خصوص می فرمایند:

استغفار عمل بسیار پسندیده و خوبی در نزد خداوند است. همان طور که برخی از آیات قرآنی این مطلب را بیان نموده و موید آن می باشد.

وَ مَا کان اللّه لِیُعَذّبهم و انتَ فیهِم و ما کان اللّه مُعذّبهُم وَ هُم یَستَغفرون
( (
ای پیامبر) تا تو در میان آنها هستی، خداوند آن ها را مجازات نخواهد کرد؛ و (نیز) تا استغفار می کنند، خدا عذابشان نمی کند )

ادامه نوشته

خواب و کشف

http://ups.night-skin.com/

آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی  در خصوص حقیقت خواب و کشف می فرمایند:

تعلق انسان در هنگام خواب از بدن و متعلقات خود كم شده و روح او به عالم بالا توجه پيدا مى‏ كند. و چون روح در عالم خود محيط بر عالم ماده مى‏ باشد هر چه به مركز خود - كه عالم امر است - نزديك‏ تر گردد احاطه‏ ى او بيشتر مى‏ شود؛ لذا گاهى از آن عالم كه معناى محض است، اطلاعاتى به دست آورده، آنگاه قبل از بيدار شدن براى تفهيم به خود مناسب با سليقه و طرز تفكرش آنها را صورت بندى و ترسيم مى‏ نمايد.

ادامه نوشته

زندگینامه سید حسین یعقوبی قائنی

http://ups.night-skin.com/

حقیر از طفولیت بسیار اهل عشق و محبت بودم و نیز نسبت به ائمه ی معصومین علیهم السلام علاقه ی زیادی در قلبم مکتوم بود که گاهی ظهور می کرد. گاهی در بیابان ها در جای خلوت به انتظار ظهور گریه می کردم. نسبت به پول و ثروت و دنیا بی علاقه بودم و اصلا برای آینده فکر نمی کردم. نسبت به قیامت و عوالم آخرت هم به خداوند متعال خوش بین بوده و می گفتم: خداوند مرا به جهنم نخواهد فرستاد و مضمون این فراز از دعای کمیل «و لأبکین علیک بکاء الفاقدین و لأنادینک أین کنت یا ولی المؤمنین» که در آن وقت اصلا از آن اطلاعی نداشتم، بیانگر حال درونی ام بود.

ادامه نوشته

ویژه نامه آیه الله سید علی قاضی

http://ups.night-skin.com/

طباطبائی رضوان الله علیه و مطالبی که از ایشان أحیاناً نقل می شد و احوالاتی که بگوش می رسید در شک بودم. با خود می گفتم آیا این مطالبی که اینها دارند درست است یا نه؟ این شاگردانی که تربیت می کنند و دارای چنین و چنان از حالات و ملکات و کمالاتی میگردند راست است یا تخیل؟ مدتها با خود در این موضوع حدیث نفس میکردم و کسی هم از نیت من خبری نداشت تا یکروز رفتم برای مسجد کوفه برای نماز و عبادت و بجای آوردن بعضی از اعمالی که برای آن مسجد وارد شده است.

ادامه نوشته

زندگینامه شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی-بخش دوم

http://ups.night-skin.com/

صِله ی امام رضا علیه السلام!

حاج ذبیح الله عراقی که یکی از نیکان است می گفت که:

« این حکایت به تواتر رسیده است که حاج شیخ محمدعلی قاضی بازنه ای عراقی، وقتی قصیده ای برای تولیت آستان قدس رضوی سروده بود که به امید صله ای در حضورش قرائت کند.
کسی به او تذکر می دهد که به جای این کار، برای حضرت رضا سلام الله علیه قصیده ای انشاء کن. براساس این توصیه، از قرائت شعر برای تولیت صرفنظر می کند و قصیده ای در جلالت قدر امام هشتم(ع) می سراید و در حرم مطهر قرائت می کند.
ادامه نوشته

زندگینامه شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی-بخش اول

http://ups.night-skin.com/

شیخ حسنعلی اصفهانی(ره) فرزند علی اکبر فرزند رجبعلی مقدادی اصفهانی(ره)، در خانواده زهد و تقوی و پارسائی چشم به جهان گشود، پدر وی مرحوم ملاّ علی اکبر، مردی زاهد و پرهیزگار و معاشر اهل علم و تقوی و ملازم مردان حق و حقیقت بود و در عین حال از راه کسب، روزی خود و خانواده را تحصیل می کرد و آنچه عاید او می شد، نیمی را صرف خویش و خانواده می کرد و نیم دیگر را به سادات و ذراری حضرت زهرا علیها السلام اختصاص می داد.

ادامه نوشته

زندگینامه آیت الله محمد صالح کمیلی خراسانی

http://ups.night-skin.com/

حضرت آیت الله محمد صالح کمیلی خراسانی به سال 1360 هجري قمري مصادف با 1320 هجري شمسي در زير سايه امامين همامين حضرت امام هادي و حضرت امام حسن عسگري صلوات الله عليهما در شهري كه روشني چشمان در انتظار نشسته حضرت مهدي (عج) شهر سامرا است در بيت علم و فضيلت، به جهاني كه بسان مزرعه اي است براي جهان باقي پا نهاد.

معظم له چون در خانواده علم و فضيلت متولد شدند در سن پنج سالگي خواندن و نوشتن را در بيت پدر آغاز كرده و در سن ده سالگي رسما نزد والد معظمشان در سامرا دروس طلبگي را شروع كردند و در مدرسه علميه مرحوم ايت الله مجدد ميرزاي شيرازي (ره) مشغول به تحصيل شدند. در سن پانزده سالگي به نجف اشرف جهت ادامه تحصيلات حوزوي و كسب كمالات معنوي در جوار بارگاه ملكوتي مولي الموحدين امير المومنين صلوات الله عليه آمدند. در اين خصوص مي فرمودند: نجف اشرف كه آمديم، به مدرسه خليلي كبري در محله عماره رفتيم و همانجا حجره گرفتيم، شب‌ها هم در مدرسه بوديم
ادامه نوشته

مرحوم آیت الله شیخ عباس هاتف قوچانی(ره)  به گفته آیت الله کمیلی

عالم ربانی فقیه عارف مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس هاتف قوچانی(ره) از بزرگان اهل معنا , هم در فقه مجتهد بودند و هم درعلوم عقلی ید طولایی داشتند ( جامع منقول و معقول بودند ) و هماخلاقی بودند و هم عارف متواضع ,ئمودب و با محبت . آشنایی ما باایشان از روضه های صبح پنجشنبه که در منزلشان برقرار می شد , شروع شد . یک خاطره که از ایشان به یادم هست این است کهزمانی دو نفر از آقایان که در فلسفه متخصص بودند , به نجف درمسجد سهله آمدند . یکی از آنان برای اثبات حرف خودش در محضرعباس قوچانی , پافشاری روی حرف خودش داشت و سروصدا و جدل کرد . آقای قوچانی که تربیت یافته ی مکتب مرح ومالله قاضی(ره) بود , خیلی آرام و متین جواب آن ها را داد و آنان رابه آرامی قانع کرد . حالا عرض می کنم : این یک دستور کلی است که انسان در مذاکره مطلب را بیاورد , ولی خودش را نیاورد . این هاکسانی اند که از نفس گذشته اند . بالعکس هم کسانی هستند کهاز نفس نگذشته اند . ایشان واقعاً دانشمند بودند . آقای آخوندی ازانتشارات اسلامیه در آن زمان تصحیح دوره ی جواهر را به ایشان دادهرحمت الله علیه حاج شیخ آیت بود .

*برگرفته از کتاب دلداده

گزیده کشکول بهایی

http://ups.night-skin.com/

1.نماز ريائي : ابن طاووس از يکي از پارسايان نقل کرده نمازهاي سي ساله خود را که در صف اول جماعت به جاي ميآوردم اعاده کردم و سبب اعاده آنها آن بود ، روزي به خاطر عذري دير به مسجد آمده و محل خالي در صف اول نيافته که به ايستم ناچار در صف دوم اقتدا کردم در خاطرم احساس شرمندگي نموده که مردم پس از سي سال مرا در صف دوم مشاهده ميکنند ، دانستم همه نمازهاي سي ساله من توام با رياکاري بوده و از اينکه مردم مرا در صف اول مي ديده و مصداق سابقان در خيرات ميدانسته لذت مي بردم.  کشکول شيخ بهايي جلد 1 صفحه 13

ادامه نوشته

مایوس نشدن از رحمت خداوند

http://ups.night-skin.com/

1-سوره انعام آیه 133: و پروردگار بی نیاز شما صاحب رحمتی بسیار عام گستر است.

2- سوره انعام آیه 147: و پروردگار شما صاحب رحمتی وسیع است و عجله در عقوبت گناهکاران نمی کند.
3-
سوره اعراف آیه 156 : همانا رحمت و بخشش من تمامی اشیاء و موجودات را فرا گرفته است
ادامه نوشته

خداوند توبه کاران را دوست دارد

سوره بقره آیه 222 : همانا خداوند متعال توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست می دارد.
 
سوره طه آیه 82 : بگو به بندگانم همانا من البته آمرزنده کسی هستم که توبه کند و سپس کار  نیک نماید و او را به راه راست هدایت کنم.

ادامه نوشته

شروط توبه واقعی

در نهج البلاغه آمده است که مردی خدمت امام امیرالمومنین علی (ع) صیغه ی استغفار را بر زبان جاری کرد و گفت : (( استغفرالله ربّی و اتوب الیه )) به گمان اینکه همین توبه است و استغفار از گناهان است.امام (ع) فرمود : ( ثَکِلَتکَ اُمُّکَ اَتَدرِی مَا الاِستِغفار . . . ) ؛ { نهج البلاغه با ترجمه و شرح مرحوم فیض الاسلام صفحه 1282 حکمت 409 }

ادامه نوشته

آیات و احادیث درباره توبه

1- سوره انعام آیه 133: و پروردگار بی نیاز شما صاحب رحمتی بسیار عام گستر است.

 2- سوره انعام آیه 147: و پروردگار شما صاحب رحمتی وسیع است و عجله در عقوبت گناهکاران نمی کند.

 3- سوره اعراف آیه 156 : همانا رحمت و بخشش من تمامی اشیاء و موجودات را فرا گرفته است.

ادامه نوشته

حکایتهای بیدار کننده در مورد توبه

توبه بُشر حافی به دست حضرت موسی بن جعفر (ع) : در منهاج الکرامه می نویسد که بُشر حافی به دست موسی بن جعفر (ع) توبه نمود ، روزی آنحضرت در بغداد از کنار منزل بُشر عبور میکرد صدای ساز و نواز از داخل منزل به گوش می رسید ، در این موقع کنیز بُشر برای ریختن خاکروبه از خانه خارج شد ، آنجناب فرمود : کنیز ، صاحب این خانه بنده است یا آزاد جواب داد حر و آزاد است موسی بن جعفر (ع) فرمود : راست می گوئی اگر بنده می بود از مولای خود ترس داشت ، کنیز وارد منزل شد بُشر بر سر سفره شراب نشسته بود علت تاخیر کردن او را پرسید ؟ جواب داد شخصی رد میشد از من سوال کرد ، صاحب این خانه عبد است یا آزاد ، پاسخ دادم آزاد است ، گفت آری اگر بنده بود از آقای خود می ترسید ، این سخن چنان در قلب بُشر تاثیر کرد که سر از پا نشناخت با پای برهنه از منزل خارج شده خود را به موسی ابن جعفر (ع) رسانید ، به دست آنحضرت توبه کرد و از گذشته خود پوزش خواسته با چشم گریان بازگشت ، از آنروز اعمال زشت خود را ترک کرد و از جمله زُهاد به شمار رفت ، گویند چون با پای برهنه از پی موسی ابن جعفر (ع) دوید با این حال توبه کرد او را حافی ( پابرهنه ) لقب دادند.  روضات الجنات صفحه 232 ، پند تاریخ جلد 4 صفحه 232
ادامه نوشته

توبه و شرایط آن


درود بی پایان و ستایش بی نهایت سزاوار ذات مقدس نا محدود پروردگار همیشه باقی وپاینده ایست که تمام ذرات جهان هستی نشانه گویای وی و مظهر قدرت و حکمت اوست که از آن جمله انسان را که آیینه جهان نمای خلقت است با مدال (( و لقد کرمنا بنی آدم )) مفتخر نمود ، تا همچون فرشتگان او را شناخته پرستش نمایند و صلوات نا متنهاهی خداوند و ملائکه مقربین و صلحاء به روان مطهر صفوه خلایقی و زبده کائنات محمد مصطفی (ص) و خاندان معصومینش که برگزیدگان الهی و مظاهر أتم و أکمل اویند و لعنت همه آنان بر دشمنان آنان که در حقیقت دشمنان خدایند باد .
ادامه نوشته

سحر و جادو واقعیت دارد؟

چراغ جادو

 در این كه آیا سحر واقعیت دارد یا جزو خرافات مى باشد، بین علماى اسلام، به خصوص علماى شیعه و سنّى اختلاف نظر وجود دارد. بیش تر علماى شیعه سحر را صرف خرافات مى دانند و به این آیه قرآن استدلال مى كنند كه «فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى» 1 ؛ پس ناگهان ریسمانها و چوبدستى‏هایشان، بر اثر سحرشان، در خیال او، [چنین‏] مى‏نمود كه آنها به شتاب مى‏خزند.

ادامه نوشته

سحر و جادو چیست؟

حرمت جادو

استفاده افراد از کتاب‌های دعا

دعا یعنی ارتباط با خدا، یعنی اظهار نیاز به درگاه خدا و درخواست اجابت، پس کلمات و زبان خاصی مطرح نیست کافی است هر فرد خواسته قلبی خود را بیان کند.

 

آداب دعا کردن

دعا آدابی دارد مثلاً فرد باید ابتدا حمد خدا را بگوید، صدقه بدهد، استغفار و توبه کند و بعد درخواست خود را مطرح کند. این‌ها شرایط دعا است که در روایات توصیه شده و شرط مهم اجابت دعا این است که فرد در قلب خود غیر از خدا را موثر نداند و فقط از او بخواهد.

روایاتی هست که در آن‌ها خواندن برخی دعاها توصیه شده و ثوابی برای خواننده آن وعده داده شده است. این دعاها دو کارکرد دارد ؛ یکی از کارکردهای آن در خواست است و دیگری آموزش روش دعا کردن. در واقع بسیاری از این دعاها معارف دینی را مطرح می‌کنند مثل دعاهای صحیفه سجادیه که مملو از معارف بلندی است که امام سجاد(علیه السلام) در قالب دعا به مردم آموزش داده‌اند.

ادامه نوشته

چرا نماز می خوانیم؟

http://ups.night-skin.com/

درباره چرايي نماز خواندن بايد گفت ما وقتي نماز مي خوانيم با کسي حرف مي زنيم که بسيار بزرگ و با عظمت است طوري که بزرگي و عظمت او را نمي توانيم توصيف کنيم يا کسي را با او مقايسه کنيم و بگوييم بزرگي و مقامش مانند فلان شخص است راستي وقتي خيلي سال‌ها پيش به دبستان مي رفتم مدير مدرسه براي من شخصيت بسيار بزرگي بود و احساس مي کردم که کسي مانند او داراي اين ميزان شخصيت و احترام نسبت و روزي که من به اتفاق پدرم براي کاري به او مراجعه و پيش او رفتم و او با من به صحبت نشست و در خود احساس غرور و شخصيت مي کردم و به خود مي باليدم که با چنين فرد بزرگي هم صحبت شده ام تا چند روز و هفته هاي بعد اين موضوع رابا بچه ها در ميان مي گذاشتم و به خود مي باليدم زيرا با صحبت کردن با او احساس خوبي به من دست داده بود و احساس مي کرديم که من هم فرد بزرگ و با شخصيتي شده ام که توانسته ام با او هم کلام شوم.

ادامه نوشته

نمازی خواندم که هیچ جنی نخوانده بود

http://ups.night-skin.com/

بعضی وقتها بزرگان ما هم داستانهای عجیبی دارند. زندگیشان حکایت خاصی دارد. شاید تا کنون به این مساله فکر کرده باشید که بزرگان ما در کودکی چطور بوده اند. آیا شخصیت آنها با دیگران متفاوت بود. آیا از کودکان دیگر متمایز بودند. آیا در آن زمان شیطنت می کردند؟ زکاوت و هوششان چطور بود؟ بعد از کودکی چطور؟ ایام جوانی را چگونه گذراندند.

ادامه نوشته

چرا باید خدا را عبادت كنیم؟

http://ups.night-skin.com/

قطعا بهترین کسی که می‌تواند به این سوال پاسخ صحیح دهد، خود حضرت حق، تبارک و تعالی است. پس بی شک این پاسخ را باید از قرآن جست.

در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:

ادامه نوشته

چرا شیعیان نمازهای پنجگانه را در سه وقت می‌خوانند؟

مسأله «جمع بین الصلاتین» از مسائل مهم فقهی و حساس است كه اخیراً از طرف دانشمندان محقق شیعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ زیرا برخی تصور می‌كنند كه جمع بین دو نماز نوعی خواندن نماز در غیر وقت شرعی است، برای روشن شدن موضوع ابتدا نكاتی را یادآور می‌شویم

1. همه گروه‌های اسلامی در این مسأله اتفاق نظر دارند كه در «عرفات» می‌توان هر دو نماز ظهر و عصر را در وقت ظهر، با هم و بدون فاصله ادا كرد، و در «مزدلفه» نیز جایز است نماز مغرب و عشا را در وقت عشا بجا آورد.
ادامه نوشته

نماز (درس هایی از آیه الله بهجت)

در این قسمت به گفته هایی از آیه الله بهجت در مورد نماز می پردازیم

ارزش نماز اول وقت

 

  آقاى مصباح مى گوید: آیت الله بهجت از مرحوم آقاى قاضى رحمه اللّه نقل مى كردند كه ایشان مى فرمود: ((اگر كسى نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن كند!و یا فرمودند: به صورت من آب دهان بیندازد.))

اول وقت سرّ عظیمى است (حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ)(1)
ادامه نوشته

زندگینامه حاج ملا آقا جان زنجانی

http://ups.night-skin.com/

زندگینامه حاج ملا آقا جان زنجانی و شرح حال عارف واصل ملا آقا جان زنجانی : اگر بدنبال صراط سلوک و سیر و سلوك الی الله باشید تاکنون حتما کتاب پرواز روح آیت الله ابطحی که شامل شرح حکایات و فضایل جناب شیخ ملا آقا جان زنجانی میباشد را مطالعه یا شنیده اید . ملا آقا جان زنجانی از معدود افرادی بود که صراط سلوک و سیر الی الله راه مستقیما از ائمه معصوم و توسل به آنها كسب كرد و عمر و زندگی خویش را برای آموختن مسائل گوناگون دینی وقف نمود که ملا آقا جان زنجانی نمونه بارز اولیاء خدا میباشد و اکنون خلاصه كتاب پرواز روح را كه چاپ چهلم آن ميباشد را براي خواندن و عبرت و تصحيح عقيده و درك دليل اصلي خلقت آدمي آماده كرده ايم

ادامه نوشته

سئوالاتی از آیه الله بهجت در مورد درمان رذائل اخلاقی

1- ما آلوده به پستیهای درونی و بیرونی هستیم، ما را طبابت کنید و در پیمودن این طریق ما را راهنمایی بفرمایید.

ج: بسمه تعالی- زیاد بگوئید «استغفر الله» و خسته نشوید، و خاطر جمع باشید این علاج است. « داؤکم الذنوب و دواؤکم الاستغفار ». ( کنز العمال، ج 1، ص 479 ).

ادامه نوشته

درمان خواب بد و کابوس

سئوالی از آیه الله بهجت :

برای خوابهای بد و کابوس چه مرقوم می فرمایید؟

ج. بسمه تعالی- سوره هایی که با « قل» شروع می شود در وقت خواب بخواند و علاوه بر آن دعایی که در جنات الخلود نقل کرده اند. که اولش این است:
«
سبحان الله ذی الشأن دائم السلطان ... » را بخواند.

دستور العملی جامع از آیه الله بهجت

از محضرتان تقاضامندم دستورالعمل جامعی برای استفاده، ذکر فرمایید.
ج:
بسمه تعالی
 دستورالعمل جامع و مانع « یاد خداست » در حلال و حرام، یعنی همیشه.

آِیه الله بهجت و لزوم داشتن استاد در سیر و سلوک

1- این جانب تصمیم دارم که قرب الهی پیدا کنم، لطفاً مرا راهنمایی فرمائید؛ آیا این کار نیاز به استاد دارد؟
ج: بسمه تعالی- استاد، علم است و معلم، واسطه است؛ عمل به معلومات بنمایید و معلومات را زیر پا نگذارید، کافی است:
« حضرت صادق(ع) فرمودند: من عمل بما علم، ورثه الله علم ما لا یعلم: کسیکه به دانسته خود عمل کند، خداوند علم به آنچه که نمی داند نیز به او خواهد داد. بحارالانوار، ج78، ص189 »، ( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا: و حتماً آنان را که در راه ما تلاش و مجاهدت کنند، به راه های خود هدایت می کنیم. عنکبوت/69 ) . اگر دیدید نشد، بدانید نکرده اید. ساعتی در شبانه روز مخصوص علوم دینیه بنمایید.

ادامه نوشته

آیه الله بهجت:2بیانیه در مورد انتخابات

چنانکه مکرراً، از شرکت در انتخابات، سئوال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بیان می شود:
این جانب، جهات سلبیه و اثباتیه را متعرض می شوم. کسانی که بنا دارند در رأی دادن و یا انتخاب شدن، شرکت نمایند، باید متذکر باشند، که کسانی حق انتخاب شدن و امین مردم با ایمان در مورد دین و دنیا بودن را دارند، که از رجال با عقل کامل کافی و ایمان کامل از شیعه اثنا عشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند؛
و از آنهایی باشند که در اظهارات و تروک، ( لا یخافون فی الله لومة الائم. سوره مائده/54 ) باشند؛
و از رشوه ها و تخویفات و نحو آنها دور باشند؛

ادامه نوشته