آیه الله بهجت:توصیه هایی به مداحان در مورد مقام اهل بیت

آقایان مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام که مبتلا هستند به این شغل و این کار، مشغول باشند به مداحی اهل بیت علیهم السلام، به ذکر فضائل آنها و مطاعن اعداء اهل بیت علیهم السلام و مصائبی که بر ایشان وارد شده است.
همه اینها [مداحان] باید بدانند در چه موقفی هستند؟ چه کاری را دارند انجام می دهند؟ برای چه این کارها را می کنند؟
باید بدانند که همان مودت ذی القربی را که در قرآن هست، دارند پیاده می کنند، چه ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام باشد و چه ذکر مصائب آنها؛ همه اینها ادا کردن اجر رسالت است؛ تثبیت کردن مردم را به «قرآن» است.

ادامه نوشته

آیه الله بهجت:توصیه به اعتدال و میانه روی

هر چيز از حدّ ميانه و وسط به طرف افراط يا تفريط تمايل پيدا كند، عكسِ نتيجه ى مطلوب را خواهد داشت.

« كُلُّ شَىْ ءٍ جاوَزَ حَدَّهُ، إِنْقَلَبَ إِلى ضِدِّهِ. »هر چيز از حدّش بگذرد، به ضدّ آن تبديل مى گردد.
بنابراين، ميانه روى در غضب، شهوت، خواب، خوراك و هر كار ديگر، مُنجى و نافع است، و دو طرف زياده و نقيصه ى آن مُضرّ و مُهْلِك. مگر امرى كه لا حَدَّ لَهُ.( كه ذكر و ياد خدا است. )
(1)

 

1.ر.ك: اصول كافى، ج 2، ص 498؛ وسائل الشيعة، ج 7، ص 154؛ عدّة الداعى، ص248.

آیه الله بهجت:امروز روز مهربانی است

در روايتى آمده است:

«ثَلاثُ خِصالٍ مِنْ مَكارِمَ الاْءَخْلاقِ: تُعْطِى مَنْ حَرَمَكَ، وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ، وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ.»

سه خصلت از مكارم اخلاق است:

نخست اين كه به كسى كه تو را محروم و نوميد نموده و چيزى به تو نداده، بدهى، دوّم اين كه: با كسى كه از تو قطع رابطه نموده ارتباط برقرار كنى، و سوّم اين كه: از كسى كه به تو ستم نموده گذشت كنى.
ادامه نوشته

آیه الله بهجت:بندگی روز،راز توفیق بیداری شب

ما براى اوقات خواب خود افسوس مى ‏خوريم كه چرا براى نماز شب بيدار نمى ‏شويم.

در صورتى كه اوقات بيدارى را به غفلت مى ‏گذرانيم!

 

زيرا اگر در بيدارى به توجّه و بندگى مشغول بوديم، توفيق بيدارى شب را نيز براى تهجّد و خواندن نافله‏ ى شب و تلاوت قرآن پيدا مى‏ كرديم.

کتاب غم عشق - گام هشتم،قصص عاشقان-بخش سوم

11- دزدی در خانۀ عارفی

در احوال یکی از بزرکان آمده است که شبی در صحن خانه به عبادت باری تعالی مشغول بود.دزدی برای بردن اثاثیۀ به خانه اش آمد.وی غرق در راز و نیاز با خداوند عزوجلّ بود.دزد چیزی برداشت.خواست از در خارج شود در بسته شد.برگشت آن شیء را به جای خود گذاشت و دوباره به در نزدیک شد.در باز شد.مجدداً اثاثیه را برداشت که خارج شود مسدود گشت و این عمل چند مرتبه تکرار شد.ندائی آمد که ای فلان اگر یک دوست از خود بی خود است دوست دیگر هشیار و بیدار است.

ادامه نوشته

کتاب غم عشق - گام هشتم،قصص عاشقان-بخش دوم

9-ملاقات اصمعی با امام سجاد علیه السلام در مسجد الحرام

غزالی در کتاب«بحرالمودة»چنین می نویسد:اصمعی گفت:به سوی بیت الله الحرام رفتم.شبانگاه طواف می کردم.ناگهان نالۀ سوزناک و دل انگیزی را شنیدم.در پی صدا گشتم.به جوان زیبا روی ظریف اندامی رسیدم.سیمایش نشانگر سرشت نیک او بود.و دو طرۀ گیسو داشت.چنگ بر پرده های کعبه آویخته بود و می گفت:ای آقای من،ای مولای من،چشم ها خفته اند و ستاره ها پنهان گشته اند و تو پادشاه،زنده و قیومی که نه خواب سبک بر چشمان تو می نشیند نه خواب سنگین.

ادامه نوشته

کتاب غم عشق - گام هشتم،قصص عاشقان-بخش اول

گام هشتم :قصص عاشقان

بر اساس اینکه مطالعۀ حالات عاشقان خدا یکی از اموری است که مشوق انسان در رسیدن به عشق خداست،بابی مستقل برای قصص عاشقان باز می کنیم:

1-
مناجات مولی الموحدین در نخلستان

ابودرداء،یکی از اصحاب پیغمبر اکرم صلی الله و علیه وآله وسلم نقل می کند:در نخلستان بنی نجار در خدمت سرور اولیا بودم.آن حضرت از من و سایر اشخاص فاصله گرفتند تا از نظر غایب شدند.پیش خود فکر کردم به منزل خویش رفتند.ناگهان صدای حزینی به گوش من رسید که بدین مقال مترنم بود:( کل متن عربی مناجات در کتاب غم عشق موجود است)
ادامه نوشته

کتاب غم عشق - گام هفتم،عشق و محبت شدید به خداوند و بندگان

گام هفتم :عشق ومحبت شدید به خداوند و بندگان

طریق عشق

از وقتی که خداوند بشر را آفرید ارتباطش با خلق شروع شد.او خالق گشت وما مخلوق . واز وقتی که رزق داد،او رازق شد وما مرزوق .واز وقتی که ما را هدایت فرمود ،او هادی شد وما مهدی .و از وقتی او را پرستش کردیم،ما عابد شدیم و او معبود.و از وقتی دوستش داشتیم،او معشوق شد و ما عاشق.و از وقتی که در طلبش برآمدیم،ما طالب شدیم و او مطلوب.در حدیث قدسی آمده است که خداوند فرمود:

مَن طَلَبَنِی وَجَدَنِی وَ مَن وَجَدَنِی عَشَقَنِی وَ مَن عَشَقَنِی عَشَقتُهُ وَ مَن عَشَقتُهُ قَتَلتُهُ وَ مَن قَتَلتُهُ فَانَا دِیَتُهُ.

هر که مرا طلب کند خواهد یافت و هر که مرا یافت عاشقم می گردد و هر کس عاشقم شد عاشقش می شوم و هر که من عاشقش شوم عاقبت او را شهید می کنم و هر که شهیدش کنم خودم خونبهای او می شوم.

ادامه نوشته

کتاب غم عشق - گام ششم،عبادت و بندگی

گام ششم :عبادت وبندگی

بندگی نردبان کمال

شرط لازم برای صعود به مدارج بالای انسانیت و نیل به مراتب بالای معرفت خدا عبادت وبندگی خالصانه است.خداوند متعال راه را به ما نشان داده وشرایط رسیدن به لقای خود را چنین بیان کرده است :

فَمَن کانَ یَرجوُ لِقاءِ رَبِّهِ فَلیَعمَل عَمَلاً صالِحاً وَ لایُشرَک بِعبادَةِ رَبِّهِ اَحَداً.

هر کس آرزومند ملاقات خداست باید عمل صالح به جای آورد ودر عبادت خدا مرتکب شرک نشود.

ادامه نوشته

کتاب غم عشق - گام پنجم،لزوم استاد

گام پنجم:لزوم استاد

طی این مرحله بی هم رهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی

در همۀ کتاب های سلوکی،استادان بزرگ سفارش نموده اند که بی استاد حرکت نکنید.امام خمینی (ره) در یکی از درسهایشان فرموده بودند که این راه را بدون استاد نمی توان طی کرد. مرحوم آیت الله قاضی فرموده بودند:«اگر سی سال به دنبال استاد بگردید ارزش دارد و در اولین ملاقات نصف راه را رفته اید.

استادان دو قسم هستند:1. استادان عام 2. استادان خاص
ادامه نوشته

کتاب غم عشق - گام چهارم،استغاثه به امام زمان(عج)

گام چهارم:استغاثه به امام زمان (عج)

معرفت امام زمان علیهِ السّلام

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتةً جاهِلَیَّةِ.

کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

بعد از نعمت توحید و اقرار به نبوت خاتم الانبیاء،نعمتی بالاتر از معرفت امام زمان نیست.
ادامه نوشته

کتاب غم عشق - گام سوم،استمداد دائم از خداوند متعال

گام سوم: استمداد دائم از خداوند متعال

فیض دایم الهی:

برای هر فرد مسلمان و مومن کاملاً روشن است که هیچ نیرو واراده ای نمی تواند در جهان بدون ارادۀ خدا تاثیر گذار باشد.(( لا مؤَثِّرَ فِی الوُجُود اِلَّا الّلهِ.)) اوست که غنیّ مطلق است و اگر فیض رسانی دائم خدا نباشد معدوم خواهیم شد.

یا اَیُّهَا النَّاسُ اَنتُم الفُقَرَاءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِیُّ الحَمِید.

ای مردم شما همگی به درگاه خدا فقیر هستید و خدا غنی و حمید است.
ادامه نوشته